De laatste tijd worden we steeds vaker benaderd door bedrijven voor advies over hun website. Ons wordt dan gevraagd wat er beter kan aan de huidige website, en of we nog tips hebben. Er zijn verschillende punten waar we naar kijken op een website om tot een goede beoordeling te komen.
We delen onze expertise graag, in deze blog geef ik 8 tips die je kunnen helpen aan een website die online goed scoort. Zo onderscheid je je als organisatie op het internet.
Wil je na het lezen van dit artikel gratis advies voor jouw website? Laat dan hieronder je website en e-mailadres achter!
Gratis website scan?
Door gratis onze website scan aan te vragen laten we duidelijk zien waar jouw website nog verbeterd kan worden. We testen o.a. op design, gebruiksvriendelijkheid, zoekmachine optimalisatie en leesbaarheid!
De volgende website tips komen aan bod:
Tip 1: Snelle laadtijd van de website
Tip 2: Beveiliging van je site
Tip 3: Content is KING
Tip 4: Werk met goed beeld
Tip 5: Plaats een Call to Action (CTA)
Tip 6: Een duidelijke navigatie
Tip 7: Vindbaarheid
Tip 8: Kies een goed CMS
Tip 1: Snelle laadtijd
Wachten: je ontkomt er niet aan. Bij de supermarkt, voor de pinautomaat of bij de tandarts. Niemand vindt het leuk, zeker niet online;
- 40% van de bezoekers haakt af als de website langer dan 3 seconden laadt;
- 47% van de bezoekers verwacht dat een website in minder dan 2 seconde volledig is geladen.
Ook zoekmachines zoals Google houden niet van websites die traag zijn en langzaam laden. De laadtijd van je website is één van de belangrijkste rankingsfactoren en bepaalt dus mede je positie en vindbaarheid in Google. Er zijn diverse tools om je website te checken op laadtijd, zoals webpagetest.org en tools.pingdom.com
Tip 2: Beveiliging van je website
Elke website is gevoelig voor hackers. Bezoekers hechten vanzelfsprekend waarde aan een veilige website, zeker als ze op die website privacygevoelige gegevens invullen.
Ook Google geeft de voorkeur aan veilige websites. Zorg daarom altijd voor een SSL-certificaat waarmee je bezoekers via een beveiligde verbinding je website bekijken. Zo creëer je een HTTPS url in plaats van een HTTP url. Bezoekers zien de term ‘veilig’ of een slotje in hun browserbalk staan, zo ook op onze website. Naast een veilige verbinding, zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden voor een veilige website. In een later artikel meer hierover.
Tip 3: Content is KING
Alle teksten plaatjes en video’s op de website; dat is content. Ontzettend belangrijk voor een website of webshop. De content is vaak de eerste reden voor een bezoeker om een website te bezoeken; zorg dat er kwalitatief goede afbeeldingen aanwezig zijn op je blog, die je tekst ondersteunen. En daarnaast een goede beschrijving; wat moet de klant allemaal weten over jou website. Wat heb je te bieden? Beschrijf waarom de klant bij jou moet zijn, en niet bij de concurrent.
Los van de gebruiksvriendelijkheid van goede content, is dit ook voor je positie in Google en andere zoekmachines erg belangrijk. Google indexeert websites namelijk aan de hand van alle teksten die aanwezig zijn op de website. Door de teksten op de website weet Google om wat voor website het gaat en dat zorgt ervoor dat je wordt weergeven in de zoekresultaten zodra iemand zoekt op woorden die met jouw dienst of product te maken hebben.
Als je site niet zichtbaar is in Google, zul je ofwel geen grote aantallen bezoekers kunnen trekken of je moet er voortdurend heel veel moeite voor doen. Zorg dus dat je site optimaal presteert en dat zoekmachines snappen waar je site over gaat. Dat doe je voornamelijk met goede content die op een duidelijke en logische manier geordend is, met inkomende links van andere relevante websites en met teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
Tip 4: Werk met goed beeld op je site
We zeiden het al eerder; content is KING. Beeld is hier een belangrijk onderdeel van. Een bezoeker verwerkt een beeld veel sneller dan tekst, maak daar dan dus ook gebruik van! Met goed beeld op je website, worden je pagina’s overtuigender en aantrekkelijker. Goed passend beeld krijg je als je een professionele fotograaf inhuurt die foto’s maakt van jouw bedrijf, je team, of van je producten. Professionele bedrijfsfotografie hoeft niet de hoofdprijs te kosten en zorgt ervoor dat je uniek beeld hebt dat perfect aansluit bij wat je met je bedrijf en merk wilt uitstralen.
Tip 5: Plaats een Call to Action (CTA)
Het doel van bijna elke website is om op te roepen tot een actie (de Call to Action). Dat is bijvoorbeeld een knop of een formulier waar je je potentiële klant naartoe wilt leiden. Die acties kunnen verschillend zijn; het doen van een offerteaanvraag, een aankoop, het invullen van een contactformulier of bijvoorbeeld het downloaden van een gratis whitepaper. Zorg er altijd voor dat deze CTA duidelijk is voor de bezoeker.
Het uiterlijk en de tekst van de CTA is dus heel belangrijk (gebruik dus nooit: ‘lees verder’ of ‘klik hier’ maar bijvoorbeeld “download de gratis whitepaper”).
Tip 6: Een duidelijke navigatie
Met de navigatie van je site laat je bezoekers zien wat er op je site (in hoofdlijnen) te vinden is. De navigatie wijst de weg, de kunst is om een duidelijke en logische structuur te maken voor alle content die er op je site is. Dat doe je door duidelijke hoofdcategorieën te maken en eventueel subcategorieën daarbinnen. Dat is duidelijk voor je bezoeker, en ook voor Google. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft; we houden meestal een maximaal aan van 7 menu-items op een website.
Tip 7: Vindbaarheid van je website
Als je site slecht zichtbaar is in Google, wordt het lastig om organisch (bezoekers op je website vanaf een zoekmachine die binnenkomen via een niet-betaalde zoekresultaat) grote aantallen bezoekers aan te kunnen trekken. Zorg dus dat je site zowel technisch als qua inhoud optimaal presteert en dat zoekmachines snappen waar je site over gaat. Dat doe je voornamelijk met goede content die op een duidelijke en logische manier geordend is, met inkomende links van andere relevante websites en met teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Een veel gebruikte WordPress plug-in om SEO in te regelen is Yoast SEO.
Tip 8: Kies een goed CMS
Een CMS (content management systeem) is de basis van je website. Een CMS is dan ook nodig zodat je makkelijker aanpassingen kan doen op je website, zoals tekst en afbeeldingen. Zo is het goed mogelijk om zonder verstand van code of programmeren een website qua inhoud aan te passen. Zelf maken we bij LSArt bij vrijwel al onze websites gebruik van het CMS Wordpress, inmiddels het meest gebruikte CMS ter wereld. Oorspronkelijk is Wordpress opgezet voor bloggers, om makkelijk en overzichtelijk berichten te kunnen plaatsen. Inmiddels is Wordpress uitgegroeid tot een platform dat geschikt is voor alle soorten websites waaronder ook webshops. WordPress heeft een uitstekende reputatie op SEO-gebied.
Gratis advies over je website? Laat dan hieronder je gegevens achter!
Gratis website scan?
Door gratis onze website scan aan te vragen laten we duidelijk zien waar jouw website nog verbeterd kan worden. We testen o.a. op design, gebruiksvriendelijkheid, zoekmachine optimalisatie en leesbaarheid!
Dat waren de 8 tips voor een goede website. Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waar we naar kijken, maar bovenstaande zijn wel de belangrijkste. Heb je dit stuk gelezen en wellicht zelf nog tips voor een goede website? Laat ze hieronder achter in de reacties!